Ahoj Kamarádi,

přináším pár dalším poznatků po létaní Evropou, tentokrát na jih. Kamarád v Rumunsku organizoval letecký den, byl jsem tam už v loni. Cestou jsem si říkal, že by to stálo za to se mrknout i někam dál. Ale jak víte, tak u VFR tomu může kdykoliv hodit vidle počasí, takže se plánovalo vždy dvě hoďky před odletem.

Nakonec to dopadlo následně:

  • den 1 -> Náchod (LKNACH) – Slovensko, Maďarsko – Jakabszallas (LHJK)

  • den 2 ráno -> Jakabszallas (LHJK) – Rumunsko – Drobeta (nemá ICAO kód)

  • den 2 odpoledne ->Drobeta – Srbsko – Bosna – Chorvatsko – Lošijn (LDLO)

  • den 3 odpoledne -> Lošijn – Chorvatsko – Maďarsko – Slovensko – Náchod (LKNACH)

Celkem asi 2500km ve třech dnech. Zde jsou detaily letu, celkem necelých 15 hodin letu, průměrná trasová rychlost 170 km/h, ale hodně mi foukalo do čumáku. Většinu letu TAS kolem 200 km/h, ale neodbíhalo to moc právě pro ten protivítr. Zde jsou jednotlivé časy letu.

K letu do Maďarska není moc co dodávat, je to většinou nad plackou vyjma CZ/SK pohraničí, ubíhá to svižně, protože je to relativně kousek. Lepší je spíše cílová destinace Jakabszallas (LHJK), protože na letišti je aerohotel, parádní asfaltová dráha a benzín (teda avgas, ale lepší než drátem do oka, a pozor – platba benzínu pouze v hotovosti v HUF). Aerohotel má skvělou kuchyni, která zavírá už v 8 hodin, tak si bazén nechte až po večeři, ten se zavírá v 10. Letový plán do Maďarska povinnost. Jinak let v Maďarsku úplná pohoda, ŘLP Vám navrhne zkrácení letu, pokud jste si tam udělali nejaké vyhnutí prostorům a je to možné. Můžete a nemusíte přijmout. Klidně můžete letět podle původního plánu. Je to jen nabídka, ale příjemná.

Web Aerohotelu je www.aerohotel.hu ;-), je lepší se objednat dopředu přes email. Jsou v pohodě a noc vyjde se snídaní a přístupem do sauny a bazénu na cca 1400kč.

Pár fotek z letu a cílové destinace – AE Jaslovské Bohunice, Partizánské s termály a letištěm hned v popředí (tam mají na letišti také skvělý hotel), 2x Dunaj u Komárna, 2x Aerohotel, bazén s parádním výhledem a vyčkávání na vzlet do Rumunska.

 

Rumunsko – nutnost přeletět přes Karpaty, ale Rumunské ŘLP Vás pustí na Letovou hladinu, kde se budete cítit bezpečně. Letový plán nutný. Cílové letiště Drobeta parádnické, kdybyste tam chtěli letět, tak dejte vědět, předám kontakt na majitele. Benzín po domluvě, Drobeta je krásné město, taxík Vás vyzvedne na letišti a zase doveze zpět. Já jsem tam letěl na letecký den. Letos byl slabší než vloni (nebyla tam armáda), ale Rumunský národní akrobatický team  udělal skvělou show. Překvapila žena akrobatka.

Zase pár fotek: Timisoara, Rumunská placka před Karpaty, Letiště Drobeta, pár fotek z leteckého dne a Drobetská dobrota.

 

Srbsko, Bosna, Chorvatsko. Absolutně bez problémů, Srbsko i Bosna ve vzduchu na Belgrade Radar, Sarajevo Radar a Banja Luka Radar – minimální provoz vyjma pár komerčních letů, že jsem se občas musel ptát na Radio Check. I zde letový plán nutností. Po vletu do Chorvatska Split Radar, Zadar Radar, Pula Radar a finálně Losijn Tower, naprosto v pohodě. Informace o mém letovém plánu měli po celou cestu a bylo to příjemné, bez zbytečného dohadování. K tomu Chorvatsku jen jedna rada – pokud fouká od pevniny, tak se držte co nejvýše a dál od hor, já jsem si chtěl prohlédnout pobřeží a málem mě turbulence vyhodili z kabiny, obsah kapes v kabině všude. Byl to vážně masakr +- 12m/s.

Losijn je krásné letiště s 1200m dlouhou asfaltovou RWY a perfektními službami. Tower v pohodě, odnaviguje Vás po přistání až na správnou stojánku, zavolá Vám čerpačku a na letišti mají dokonce službu, která Vás (levněji než místní taxi) odveze do Maleho Losijn (krásné ostrovní městečko) i vyzvedne na cestu zpět. Přes booking není problém najít v Losijn ubytování i v sezóně.

Fotky: 2x Dunaj u Drobety, 2x Bosna, 2x Chorvatské vnitrozemí, 2x konečně moře (s turbulencí), most na Pag, Mali Losijn, 2x letiště Losijn, čerpačka a cena za 75l Avgasu, a zbytek Losijn, koupačka a skvělé jídlo na místě.

Domů dole pekelné turbulence a nahoře protivítr 60+km/h do čumáku. Nakonec jsem volil let u stropu, Zagreb Radar mne v podstatě nechal letět kam jsem chtěl a jak vysoko jsem chtěl. Původní plán byl pod 4 hodiny ale protivítr mi přidal skoro hoďku a půl. Chce to železný zadek, nebo den dva počkat, a přestane fučet do čumáku.

Fotky: Vzlet z RWY 02, Odlet přes Chorvatské ostrovy, pobřežní hory, Letiště Záhřeb a cestou ještě Balaton a doma nalezen a usmrcen invazivní migrant, povinná výbava – záchranná vesta.

Kdybych to měl shrnout, určitě se tam jestě vrátím a velmi doporučuji. Všechny země, co jsem letěl, naprostá pohoda. Jen Srbsko a Bosna bez záchranného padáku je trošku ošidnější dobrodrůžo, protože mezi kopci nejsou žádné větší prostory na možné nouzové přistání. Co by teoreticky mohlo být využitelné je zastavěné a údolí jsou velmi (velmi velmi) úzká a hory vysoké. No nic, Galaxy je asi do budoucna nezbytné.

Kdybyste to někdy chtěli letět, určitě se mi ozvěte, rád nasdílím, co se mi už nechtělo psát.

./Míra