Ahoj Kamarádi,

vím, že rozhodování, zda má AK provozovat čeprací stanici a jaký v ní má být benzín již proběhlo vloni v listopadu. Pokud nevíte, tak s výsledkem hlasování se můžete seznámit v sekci webu Vstup pro členy / Dokumenty.

Ve finále jsem velmi rád, že hlasování tak dopadlo, protože jsem měl možnost popovídat si během posledního PPPPP s Jardou Špetlou, který měl s používáním benzínu s lihovou příměsí nemilou zkušenost a sepsal o tom kdysi i zajímavý článek. Jardo, děkujeme, protože krom kamarádství, pohody a vzájemné pomoci ja naše členství v klubu samozřejmě také o sdílení zkušeností a rad. Zde níže je Jardův  článek z roku 2016. Jardo, ještě jednou moc díky za sdílení zkušeností, to se cení. Samozřejmě přijímáme další příspěvky k danému i jiným tématům.

./Míra


Původní zpráva z 18.10.2016

konečně jsem se mi snad podařilo zbavit problémů a dostal jsem se k tomu, abych se podělil o několik zkušeností, kdy jsme neměli moc daleko k fatálním následkům.

Letadlo Sting S4 z r. 2012, v roce 2013 konverze na R 912i, nálet s tímto motorem 160 hodin.

Používané palivo: Natural 95 z 95%. Zbytek Mogas 98 v Německu a Rakousku, AVGAS 100, Super 95 Chorvatsko.

Po náletu cca 150 hodin (letos) začal stoupat tlak paliva za letu přes 4 bar. Po konzultaci vyměněn jemný palivový filtr a vnitřek přepouštěcího ventilu. Tlak paliva klesl na 3 bar a dalších 10 hodin bez problémů. Začátkem července jsme odletěli k kolegou do Chorvatska LDLO. V Rakousku při mezipřistání jsme dotankovali Mogas 98, v LDLO každý 20 l Super 95, který nám přivezl místní taxikář v kanystrech od kapaliny do ostřikovačů na skla (jak později zjištěno), ale údajně byl benzin v těchto kanystrech již několikrát a tento dovoz benzínu na letiště taxikář běžně praktikoval. Tankovali jsme do nádrže, kde byl zbytek cca 50 l paliva.

Při zpáteční cestě z LDLO, po cca 2 hodinách letu došlo nad Alpami k samovolnému stažení otáček motoru na volnoběh. Motor nereagoval na manipulaci s motorovými pákami. Protože jsem začal řešit kam s tím (nebylo kam), nevšiml jsem si tlaku paliva. Žádná z červených LED se nerozsvítila. Po cca 5 – 6 sekundách se motor opět chytil a pokračovali jsme zcela normálně do Mariazellu. V době samovolného přechodu motoru do volnoběhu jsme letěli za kolegou cca 40 m, a jev jsem připsal vrtuláku, protože jsem neměl jiné vysvětlení. V Mariazellu jsme se odbavili, najedli, dotankovali a pokračovali do Velkých Pavlovic zcela bez problému.

Následující den jsme se vrátili do Náchoda, a po týdnu odletěli opět na Moravu vše bez nejmenšího problému. Při návratu z Moravy, asi 12 min před plánovaným přistáním v Náchodě začal jít motor těžce a ztrácel výkon. Tlak paliva plynule klesal až pod 2 bary. S použitím 2. čerpadla se nakonec podařilo z posledních sil dosáhnout Náchoda a na zemi, při vypnutí 2. čerpadla motor okamžitě zhasl. Po 5ti minutách jsem nastartoval a motor běžek normálně.

Po vychladnutí, následující den jsem rozebral odkalovač paliva. V nádobce bylo trochu bílých částic a sítko bylo téměř zanešené (foto v příloze). Sítko jsem vyčistil motorovým čističem + vodou, šlo to dobře. Následoval 20 min zálet. Myslel jsem si, že jsem problém odstranil a následující týden jsme odletěli na jižní Moravu. Po 20min letu motor opět začal jít těžce a tlak paliva klesal. Na nic jsem nečekal, Polička byla 12 km daleko. Za pomoci 2. čerpadla jsme to nějak dotáhli na nejbližší dráhu a po dosednutí motor zhasl. Po rozebrání odkalovače opět sítko zanešené a v nádobce zřetelné množství nerozpuštěného bílého prášku. Stopem jsem dojel do Poličky k pumpě, koupil arvu, na toaletě vyčistil sítko a borec mě ještě odvezl zpět na letiště. Prášek jsem uschoval, vše složil a přemluvil manželku, aby si do toho ještě sedla s tím, že se na 2x vrátíme. Skutečně se nám podařilo s mezipřistáním v Jehnědí a opětovném vyčištění nádobky a sítka doletět do Jaroměře, kde moje paní – nealkoholik – požádala o panáka. Servis Rotax vypustil část benzínu a vypadal čistě. Po vyčištění odkalovače  jsme se dostali do Náchoda, ale každý let bylo cítit, že motor jde tíž a tlak paliva se pohyboval pod 3 bar s klesající tendencí.

Po vypuštění a otevření nádrže a vyjmutí sacího košíku jsme zjistili značné zanešení košíku bílou úsadou (foto přiloženo). Rovněž na povrchu nádrže je vidět přilnutý bílý prášek. Pořízeny fotky do plnícího hrdla a do oblasti nasávání paliva. Prášek z Gascolatoru jsem nechal analyzovat na fotospektrometru. Bylo mi sděleno, že se v materiálu projevil kromě jiného vysoký kyslíkový peak, to znamená, že sloučenina vznikla oxidací čehosi, co bylo obsaženo v palivu. Charakter parafin, glykol.

Pro vyčištění nádrže jsme použili odmašťovací prostředek AQUA-SOL NEUTRA SPLIT v koncentraci 1:15 s vodou, který je pH neutrálním odmašťovacím prostředkem na bázi vody a nenarušuje plasty. Naplněna byla celá nádrž až po okraj a prostředek ponechán v nádrži 15 hodin. Prostředek byla oranžová průhledná čirá kapalina bez zakalení. Na přiložené fotografii je část čistícího prostředku vypuštěná přes odkalovač po 15ti minutách, ještě bouřlivě reagující. Po 15ti hodinách už byla kapalina jen mírně zakalená.

Po vypuštění čističe jsme nádrž 2x propláchli vodou, vše přes sítka a 2 dny sušili proudícím vzduchem, který jsme občas ohřáli.

Po kompletním vyčištění a vysušení jsme použili už jen palivo VERVA 100 bez bioetanolu a zprvu po každé hodině letu, později po 2 hodinách letu byl rozebrán a zkontrolován odkalovač a sítko. Zprvu se vyskytly ve velmi malém množství pouze „tvrdé“ částečky asi jako následek mechanické manipulace v nádrži, které později zcela vymizely. Sítko vždy v podstatě čisté.

Poučení, zkušenosti: 

  • natural 95 je palivo s cca 5% přídavku bioetanolu a jeho skladovatelnost jsou 3 měsíce. Potom dochází k oddělování bioetanolu. Přes zimu je tedy velmi špatné, nechávat toto palivo v nádrži. To byl můj případ, za zimu jsem nádrž nevylétal.
  • sání paliva probíhá u 912i ze sacího košíku, kam se také tlakem 3 bary palivo vrací. Probíhá tam tedy značné proudění, které by mohlo mít vliv na tvoření úsad.
  • pokud létáme na Natural 95, je určitě dobře občas palivo střídat a pokud létáme málo, použít Vervu 100 od Benziny, nebo Max Motion 100 od OMV. Tato paliva obsahují do 1% bioetanolu nové generace, které skladovatelnost zvyšují. Pokud vím, tak Natural 95 bez bioetanolu lze koupit u Euro Oilu, který vlastní Čepro a prodává takto státní zásoby. Na čerpacích stanicích jsou poměrně ochotní a vždy mi řekli, co v palivu je.
  • vyšší cena Vervy se odvděčí lepším chodem motoru a nižší spotřebou o cca 0,5l/hod.(můj odhad, zkušenost)
  • zásadně už používám při tankování sítko 125 µm (mají Barva-Laky), 85 µm by bylo lepší
  • už si nikdy nenechám dovézt pochybný benzin v pochybném kanystru. Nevím, jestli to mělo vliv, tankovali jsme 2 to samé, kolega bez problému. Ale vyloučit to nelze. Mohlo to také přispět k potížím.

Nedalo mi to a musel jsem vše zdokumentovat a rozebrat, abych se poučil a nabral další respekt k létání. Snad by to mohlo pomoci i ostatním.

Zdraví,

Jarda Špetla