Ahoj Kamarádi, chtěl jsem se s Vámi podělit o pár fotek a zkušeností z létání v zimě.

Jak psal naprosto správně Brt v předchozím příspěvku, tak „létání je droga“.  Kdo tomu jednou propadne, nenajde už cestu zpět. Jasně, trošku to dělá problémy, hlavně doma je možné často slyšet – „Tak už se konečně na to letiště přestěhuj“, ale co se dá dělat.

Tak pár postřehů pilota, kterému teprve usychá inkoust na pilotním průkaze:

V zimě je fakt kosa. Zvlášť když letadlo moc netopí, tak se pořádně obléct, v letadle se moc nehýbete a za dvě hodinky ve vzduchu promrznete až na kost. Na druhou stranu, i když je větrno, tak termika moc nehrozí a je to olej a klidný let, jaký v létě během dne moc nezažijete. Před letem raději sundat kryt motoru a provést důkladnou prohlídku motoru i letadla (ale to by mělo platit vždy). Zahřívat motor na pomalých otáčkách raději déle, sledovat tlak oleje. U studeného motoru má velký tlak, po ohřátí by měl klesnout do středu zelených hodnot. Po vzletu, pokud je kolem nuly nebo níž, tak raději nebrzděte kola hlavního podvozku, nechte je se dotočit, i když to dělá chvíli rámus. Lepší, než když během zabrždění zamrznou (a za letu už fakt nerozmrznou)..

Pokud se neletí kolem komína, tak je potřeba si na většinu letišť zavolat předem, zda mají způsobilou dráhu a povolí přistání mimo provozní hodiny. Zatím jsem se nesetkal s odmítnutím, pokud je dráha OK. Dále doporučuji být trvale na rádiu s Praha Information, pěkné počasí vyláká hodně lidí do vzduchu a během kochání se krajinou může pozornosti uniknout letadlo na možné kolizní dráze.

K tomu Praha Information, mám jen ty nejlepší zkušenosti, opravdu.

Je to snadné – Po opuštění ATZ oznámíte Praha Information svoje úmysly třeba následně: První navážete kontakt. Když se ozvou zpět, tak Praha Information, Typ Vašeho letadla, bez letového plánu, odpovídač Siera 7000,  severně od LKJC na výšce 4500 stop, do cílové destinace LKCH. Ident. (a stisknu tlačítko pro identifikaci na odpovídači). Zpátky většinou odpoví, že mne mají na radaru a pak už si jen užívám klidný let, ale samozřejmě dál monitoruji příslušnou frekvenci Praha Information.

Výhodou je, že pokud máte odpovídač, tak řídící z GA Praha Information automaticky varuje před možnou kolizí na Vaši volací značku s upozorněním například: „OKWAI37, na třetí hodině ve výšce 4500 stop na křižující dráze ve vzdálenosti 2 míle letadlo„. Je vhodné reagovat slovy: „děkuji, vyhledávám“ a po vyhledání nejlépe – „křižující provoz v dohledu, provádím úhybný manévr (a jaký) / úhybný manévr není třeba„.

Dále určitě neopomeňte se vyhýbat zakázaným, omezeným nebo rezervovaným nebo omezeným prostorům. V čase se to může měnit. Já to řeším tak, že se Praha information zeptám: Praha Information, OKWAI37 s dotazem. Když se ozvou zpět, tak položím dotaz zda je příslušný prostor aktivní. Po odpovědi jim zopakovat, prostor TRAxx je/není aktivní.

Ještě mne napadá jeden tip pro radiostanice s kanálovým rozestupem 8.33kHz: Praha Information jede na kanálovém rozestupu 25kHz. Netušil jsem jak to správně ladit, protože mi za letu nešlo nastavit přesnou frekvenci pro Praha Information. Nakonec to bylo celkem snadné –  na zemi změnit nastavení na radiostanici na 25kHz, nastavit příslušné frekvence a uložil je do paměti radiostanice. Pak zase změnit na 8.33kHz.

No nic, hlavní je to kochání. Tak sdílím pár fotek z letošního nezvykle teplého Ledna. Užijte si létání.

./Míra